تبلیغات
آفتاب پنهان - حال منکران و علت انکار امام عصر(عج)
 
 
صفحه نخست    l    تماس با مدیر    l    نسخه موبایل    RSS    l   
پیوندهای روزانه
  • ویژگی های جامعه منتظر ظهور منجی

    بشر از روزی كه پا به عرصه گیتی نهاده در آرزوی یك زندگی اجتماعی خوش و سعادت‌بخش است، و در راه رسیدن به آن تلاش و كوشش می‌كند و همیشه از جان و دل خواستار یك عصر درخشان و اجتماع صالحی است كه ظلم و تعدّی در آن نباشد....

    ادامه مطلب ...
  • امام ، پناه از شیطان

    یکی از مهم ترین شؤون امام علیه السّلام که تأمین کننده‌ی اساسی ترین نیاز ما به ایشان است، ملجأ و پناه بودن امام علیه السّلام است...

    ادامه مطلب ...
  • عرصه‌های مشترک عامه و خاصه در موضوع مهدویّت

    یکی از موارد اتفاقی بین شیعه و اهل سنّت در قضیه‌ی مهدویّت، اتفاق بر اصل آن است. امت اسلامی ـ به غیر از گروهی اندک از غربزدگان و روشنفکر نمایان مانند احمد امین مصری ـ بر این مسأله اتّفاق دارند که ...

    ادامه مطلب ...
  • زن منتظر و منتظر‌پروری

    در طول تاریخ تشیع، یكی از نقش‌های بی‌بدیل زنان، دفاع از ولایت و تلاش برای حفظ این ارزش الهی بوده است، به ویژه در عصر غیبت كه تقریباً امكان ایفای نقش مردان برای دفاع از ولایت، به سبب اختناق شدید، كم‌رنگ بوده است، زنان، فعالانه برای حفظ فرهنگ مهدویت در جامعه نقش آفرینی كرده‌اند...

    ادامه مطلب ...
  • ما بی صاحب نیستیم !

    آقای شیخ حیدرعلی مدرس اصفهانی فرمود: « یکی از مواقعی که من به حضور مقدس حضرت بقیة الله ارواحنا فداه ( یا یکی از اصحابشان ) مشرف شدم و ایشان را نشناختم، سالی بود که اصفهان بسیار سرد شد و نزدیک پنجاه روز آفتاب دیده نمی شد و مدام برف می بارید. سرما بحدی شد که نهرهای جاری یخ بسته بود. ...

    ادامه مطلب ...
حال منکران امام زمان(عج) و ظهورش

1 - سدیر صیرفی می گوید : از امام صادق (ع) شنیدم که فرمود :«صاحب الامر با یوسف (ع) شباهتی دارد » گفتم:«زندگی آن حضرت را می فرمائید یا غیبتش را؟»،فرمود :«خوک منشان این امت چه چیزی را درباره آن حضرت انکار می نمایند؟؛برادران یوسف که نوادگان و فرزندان پیامبر بودن یوسف را فروختند،آنگاه بعد از مدتی با او همکلام شدند و با وجود اینکه برادرشان بود او را نشناختند تا اینکه حضرت یوسف خود را به آنان معرفی و فرمود :« اَنَا یُوسُفُ وَ هذا اَخی»(1)،این امت از رحمت الهی چه چیزی را انکار می کنند؟آیا اینکه خداوند مدتی با حجت خودش همان کاری را انجام دهد که با یوسف انجام داد قابل انکار است؟(2)


2 –ابوحمزه ثمالی می گوید:روزی در خدمت امام باقر (ع) بودم ، وقتی مردم از حضورش مرخص و پراکنده شدند خطاب به من فرمود:«ای اباحمزه ، از مسائل مسلّم و حتمی در نزد خداوند که به هیچ رو قابل تغییر نیست قیام قائم ماست، پس هر که در آنچه می گویم شک کند در حالی خدا را ملاقات خواهد کرد که به او کفر ورزیده و او را انکار کرده باشد..»(3)

3 – ابوبصیر می گوید:امام صادق(ع)فرمود:«وقتی امام قائم(عج) ظهور کند عده زیادی از مردم،اورا انکار خواهند کرد،زیرا در سیمای جوانی رشید ظاهر خواهد شد،و جز مومنینی که خداوند در عالم ذر از آنها پیمان گرفته است کسی بر اعتقاد به او باقی نخواهد ماند.(4)

4 – در حدیث هشام بن سالم از امام صادق از پدران بزرگوارش آمده است که فرمود رسول الله(ص) فرمود :«قائم از نسل من است ..هر کس از او اطاعت کند از من اطاعت کرده و هر کس از او سرپیچی کند از من سر پیچی کرده است، هر کس غیبت او را انکار کند مرا انکار کرده است و هر که او را دروغ پندارد، مرا دروغ پنداشته است، هر که او را به راستی قبول کند و بپذیرد، مرا تصدیق کرده است،ازآنان که سخن مرا درباره او دروغ می پندارند و سخنم را انکار می کنند و امتم را از اعتقاد به او و راهش گمراه می نمایند به خدا شکایت می برم، وَسَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنقَلَبٍ یَنقَلِبُونَ(5) .

علت انکار منکرین آن حضرت و ظهورش

 1 – امام صادق(ع) در مورد آیه« وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِی آدَمَ » فرمود:پیمانی که از آنان گرفته شد نسبت به خداوند، اقرار به ربوبیت، نسبت به پیامبر، اقرار به نبوت ، ونسبت ،به امیرالمومنین و امامان، اقرار به امامت آنان بود،آن گاه فرمود:« أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ » و امام (ع) بعد از تلاوت این قسمت از آیه اضافه فرمود:و آیا محمد پیامبر شما نیست؟ و آیا علی امام شما نیست ؟ و آیا ائمه هدایتگر به سوی حق ، امامان شما نیستند؟ آنگاه بنی آدم گفتند آری« قَالُوا بَلَى» پس خداوند فرمود « أَنْ تَقُولُوا یَوْمَ الْقِیَامَةِ» یعنی تا اینکه در روز قیامت نگویید:« إِنَّا كُنَّا عَنْ هَذَا غَافِلِینَ»(6)

2 – حسین بن نعیم صحاف می گوید:از امام صادق (ع) در مورد آیه« فَمِنْکُمْ کافِرٌ وَ مِنْکُمْ مُؤْمِنٌ »(7) سوال کردم .امام (ع) فرمود « خداوند در روز میثاق که بنی آدم ذراتی در صلب آدم بودند، کفر و ایمان مردم را با اعتراض از ولایت ما و تمسک به آن ، به ایشان شناساند.(8)

3 – امام رضا(ع) در پاسخ نامه عبدالله بن جندب می فرماید:« شیعیان ما و نیز پدرانشان با نام و نشان مشخص شده اند ، خداوند از ما و آنها پیمان گرفته است،در مسیر ما هستند و به جایگاه ما راه میابند، جز ما و آنها کسی تا روز قیامت بر اسلام باقی نمی ماند..»(9)

گفتار ما
در حدیث «صقر بن دلف»(10) در توضیح اینکه چرا امام منتظر ، منتظر نامیده شده است از قول امام جواد(ع) آمده بود که « دینداران و خداجویان ناب منتظر خروج او هستند..و مسلمان واقعی که تسلیم امر امامت هستند از خطرها رسته و نجات می یابند

در حدیث ابوبصیر از امام صادق(ع) نقل شده است که فرمود:« جز مومنینی که خداوند در عالم ذر از آنها پیمان گرفته است کسی بر اعتقاد به او باقی نخواهد ماند.» از این دو عبارت و احادیثی که در این متن ذکر شد فهمیده می شود که : انکار منکران و دشمنی ورزیدن دشمنان دارای سبب و علتی ازلی است و شاید به مساله طینت(11) و سرشت که در احادیث طینت به آن پرداخته شده است برگردد.



پی نوشت ها

م.حسرتی
1-یوسف :90
2- اثبات الهداه،ج3،ص442،روایت 17
3- اثبات الهداه،ج3،ص532،روایت 460
4- اثبات الهداه،ج3،ص538،روایت 778
5- شعرا : 227
6- بحارالانوار،ج26،ص248،روایت2
7- تغابن:2
8- بحارالانوار،ج26،ص271،روایت9
9- بحارالانوار،ج26،ص241،روایت5
10- صقر بن ابو دلف گوید: از امام هادى(ع) شنیدم که مى‏فرمود: امام‏ پس از من فرزندم حسن است و پس از حسن فرزندش قائم کسى که زمین را از عدل و داد آکنده سازد همچنان که پر از ظلم و جور شده باشد.
11- احادیث طینت در اصول کافی،ج2،ص2و3آمده است.علامه طباطبائی نیز درباره مسئله طینت و سرشت ازلی بر این احادیث حواشی خود را مرقوم فرموده اند.





نوع مطلب : امام مهدی(عج)، 


نمایش نظرات 1 تا 30
درباره وبلاگ



اینجا آسمان ابری ست
آنجا را نمی دانم
اینجا هوایش بهاری نیست
آنجا را نمی دانم
اینجا عاشقا تنهایند
آنجا را نمی دانم
اینجا دل برای تو تنگ است
آنجا را نمی دانم...

نظرسنجی
به نظر شما چقدر برای واقعه ظهور آماده هستیم؟






نوای مهدوی

این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

حمایت
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :