تبلیغات
آفتاب پنهان - وظایف ما در عصر غیبت
 
 
صفحه نخست    l    تماس با مدیر    l    نسخه موبایل    RSS    l   
پیوندهای روزانه
  • ویژگی های جامعه منتظر ظهور منجی

    بشر از روزی كه پا به عرصه گیتی نهاده در آرزوی یك زندگی اجتماعی خوش و سعادت‌بخش است، و در راه رسیدن به آن تلاش و كوشش می‌كند و همیشه از جان و دل خواستار یك عصر درخشان و اجتماع صالحی است كه ظلم و تعدّی در آن نباشد....

    ادامه مطلب ...
  • امام ، پناه از شیطان

    یکی از مهم ترین شؤون امام علیه السّلام که تأمین کننده‌ی اساسی ترین نیاز ما به ایشان است، ملجأ و پناه بودن امام علیه السّلام است...

    ادامه مطلب ...
  • عرصه‌های مشترک عامه و خاصه در موضوع مهدویّت

    یکی از موارد اتفاقی بین شیعه و اهل سنّت در قضیه‌ی مهدویّت، اتفاق بر اصل آن است. امت اسلامی ـ به غیر از گروهی اندک از غربزدگان و روشنفکر نمایان مانند احمد امین مصری ـ بر این مسأله اتّفاق دارند که ...

    ادامه مطلب ...
  • زن منتظر و منتظر‌پروری

    در طول تاریخ تشیع، یكی از نقش‌های بی‌بدیل زنان، دفاع از ولایت و تلاش برای حفظ این ارزش الهی بوده است، به ویژه در عصر غیبت كه تقریباً امكان ایفای نقش مردان برای دفاع از ولایت، به سبب اختناق شدید، كم‌رنگ بوده است، زنان، فعالانه برای حفظ فرهنگ مهدویت در جامعه نقش آفرینی كرده‌اند...

    ادامه مطلب ...
  • ما بی صاحب نیستیم !

    آقای شیخ حیدرعلی مدرس اصفهانی فرمود: « یکی از مواقعی که من به حضور مقدس حضرت بقیة الله ارواحنا فداه ( یا یکی از اصحابشان ) مشرف شدم و ایشان را نشناختم، سالی بود که اصفهان بسیار سرد شد و نزدیک پنجاه روز آفتاب دیده نمی شد و مدام برف می بارید. سرما بحدی شد که نهرهای جاری یخ بسته بود. ...

    ادامه مطلب ...
یکشنبه 14 مهر 1392 :: نویسنده : بهانه بودن
از محورهای مهم بحث از مهدویت سخن از تکالیف مسلمانان خصوصا شیعیان حضرت مهدی علیه السلام در عصر غیبت است. بحثی که جنبه ی کاربردی داشته و می تواند در صورت عمل به آن تکالیف تحولی عظیم در جامعه ی اسلامی ایجاد کرده و موجب نجات مردم از ضلالت و مرگ جاهلیت شود.

به جهت همین اهمیت است که عده ای از مؤلفان عالی مقدار درصدد بحث و تألیف و تصنیف در این زمینه برآمده و درباره ی آن کتاب ها نوشته اند که از آن جمله کتاب «تکالیف الانام فی ز من غیبه الامام»، از شیخ علی اکبر همدانی، و کتاب «وظائف الأنام فی غیبه الامام»، از محمدتقی اصفهانی است که به فارسی نوشته شده است و گسترده تر از آن کتابی است که ایشان به لغت عربی نوشته و نام آن را به سفارش امام زمان علیه السلام «مکیال المکارم فی فوائد الدعاء للقائم» گزارده است.

در بین کتاب های مرحوم سید جلیل علی بن طاووس اهتمام فراوانی به این محور؛ یعنی بحث از وظائف مؤمن در مقابل امام زمان علیه السلام مشاهده می کنیم، همان گونه که با مراجعه به کتاب «الاقبال» و «کشف المحجه» و «جمال الأسبوع» و دیگر کتاب های ایشان به این مسأله پی خواهیم برد. و شهید سید محمد صدر رحمه الله نیز بخش مهمی از کتاب «تاریخ الغیبه الکبری» را به بحث از این موضوع اختصاص داده است. حاجی نوری در بحث هشتم از کتاب «نجم الثاقب» که به فارسی نوشته به این موضوع پرداخته است. ولی در عین حال مشاهده می شود که احتیاج مبرمی به این گونه بحث خصوصا در این عصر و زمان احساس می گردد؛ زیرا در هر عصر و زمان شرائط خاص خود را داشته و علی الخصوص که در این برهه ی از زمان وضعیت خاص عقیدتی و سیاسی و اجتماعی پدید است و لذا بجاست که مطالبی را در این محور به قلم روز درآورده و با تذکر به هر تکلیفی مطابق شرایط عصر و زمان مردم را به وظایفشان آشنا سازیم.

دیدگاه اهل سنت
اهل سنت گرچه اعتقاد به ولادت حضرت مهدی علیه السلام و زنده بودن ایشان در این عصر و زمان ندارند و تنها معتقدند که مهدی موعود علیه السلام در آخر الزمان و قبل از ظهورش متولد می شود بدون آن که برای او غیبتی باشد آن گونه که شیعه ی امامیه معتقد است، ولی در عین حال مشاهده می کنیم که مصادر حدیثی معتبر نزد اهل سنت مشتمل بر احادیث بسیاری است که در آن ها سخن از وظائف و تکالیف مسلمانان قبل از ظهور حضرت
مهدی علیه السلام به میان آمده است. وانگهی در احادیثی که از طرق اهل سنت رسیده سخن از عصر مابین رسول اکرم صلی الله علیه و آله و ظهور امام مهدی علیه السلام و وظایف ما در این عصر به میان آمده است، و لذا می توان ادعا کرد که اهل سنت نیز ملتزم به تکالیف عصر غیبت به این معنا هستند، گرچه در مصادر حدیثی شیعه تفصیل بیشتر در این باره آمده است.

تکالیف عصر غیبت
مقصود به آداب و تکالیف عصر غیبت اعتقاد و کارهایی است که هر مسلمان خصوصا شیعیان امام زمان علیه السلام باید داشته باشند؛ زیرا ما معتقدیم که آن حضرت زنده است و لذا این امر وظائف و تکالیفی را بر ما واجب می کند که به برخی از آن ها می پردازیم:

1) ایمان به حتمی بودن ظهور
از جمله تکالیف عصر غیبت، ایمان به حتمی بودن ظهور حضرت مهدی علیه السلام در آخرالزمان است هرچند که ظهورحضرت طول بکشد. و این که او از اولاد حضرت زهرا علیهاالسلام است و هنگام ظهورش زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد.اصل این اعتقاد از تکالیف قلبی مشترک بین همه ی مسلمانان است.به همین دلیل، جماعتی از علمای شیعه و اهل سنت بر لزوم اعتقاد به خروج حضرت مهدی علیه السلام استدلال نموده اند که به بعضی از سخنان آنان اشاره می کنیم.

الف ـ نقل سخنان علمای شیعه
مرحوم شیخ صدوق رحمه الله بعد از بحث درباره ی وجوب اعتقاد و ایمان به قیام حضرت حجت علیه السلام و نقل روایات متعدد در این موضوع و انطباق «ایمان به غیب» که یکی از صفات متقین در سوره ی بقره شمرده شده، بر یکی از مصادیق بارزش، یعنی ایمان به ظهور حضرت مهدی علیه السلام می فرماید: «و لا یکون الایمان صحیحا من مؤمن الا من بعد علمه بحال من یومن به، کما قال الله تبارک و تعالی: «الا من شهد بالحق و هم یعلمون». (1) فلم یوجب لهم صحه ما یشهدون به الا من بعد علمهم. ثم کذلک لن ینفع ایمان من آمن بالمهدی القائم علیه السلام حتی یکون عارفا بشانه فی حال غیبته»؛ (2) ایمان از شخص مؤمن به آن حضرت علیه السلام بدون علم به حال امام زمان علیه السلام صحیح نخواهد بود، همان گونه که خداوند متعال می فرماید: «الا من شهد بالحق و هم یعلمون؛ مگر کسانی که شهادت به حق دادند در حالی که می دانند. گواهی شهادت دهندگان به حق صحیح واقع نمی شود مگر بعد از این علم. مسئله ی امام زمان علیه السلام نیز چنین است؛ زیرا ایمان کسی که به قضیه ی مهدویت اعتقاد دارد به او نفعی نمی رساند مگر در صورتی که عارف به شأن آن حضرت علیه السلام در زمان غیبت باشد».

به همین سبب در روایات شیعه و سنی مشاهده می کنیم که منکر خروج مهدی علیه السلام کافر شمرده شده است. جابر بن عبدالله انصاری از پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله نقل می کند که می فرمود: «من أنکر خروج المهدی فقد کفر بما أنزل علی محمد، و من أنکر نزول عیسی فقد کفر و من أنکر خروج الدجال فقد کفر. فان جبرئیل علیه السلام أخبرنی بأن الله عزوجل یقول: «من لم یؤمن بالقدر خیره و شره فلیأخذ ربا غیری»؛ (3) کسی که منکر خروج مهدی است، به آنچه بر محمد صلی الله علیه واله نازل شده کافر گردیده است و کسی که منکر نزول عیسی است کافر است. کسی که منکر خروج دجال است کافر است. به راستی جبرئیل به من خبر داد که خداوند متعال می فرماید: هر کس که ایمان به قدر ـ چه خبر آن و چه شر آن نداشته باشد، باید پروردگاری غیر از من را برگزیند.»

در روایتی از امام صادق علیه السلام در تفسیر قول خداوند متعال: «الم - ذلک الکتاب لا ریب فیه هدی للمتقین - الذین یؤمنون بالغیب و یقیمون الصلاه و مما رزقناهم ینفقون» می خوانیم که آن حضرت فرمود: «متقین شیعیان علی علیه السلام هستند و غیب نیز همان حجت غائب است، یعنی مهدی منتظر. (4)

در روایتی از امام صادق علیه السلام یکی از مصادیق غیب را خروج مهدی علیه السلام در آخر الزمان ذکر می کند.

ب ـ نقل عبارات علمای اهل سنت
1- احمد بن محمد بن صدیق می گوید: «... فالایمان بخروجه واجب و اعتقاد ظهوره تصدیقا لخبر الرسول محتم لازب کما هو مدون فی عقائد أهل السنه و الجماعه من سائر المذاهب و مقرر فی دفاتر علماء الامه علی اختلاف طبقاتها و المراتب ...»؛ (5) ایمان به خروج مهدی واجب، و اعتقاد به ظهور او به جهت تصدیق خبر پیامبر صلی الله علیه و آله حتمی و ثابت است، همان گونه که در عقاید اهل سنت و جماعت از جمیع مذاهب اسلامی تدوین شده و نیز در دفاتر علمای امت با اختلاف طبقات و مراتب آنان تقریر گردیده است.»

2- سفارینی حنبلی می گوید: «فالایمان بخروج المهدی واجب کما هو مقرر عند أهل العلم و مدون فی عقائد أهل السنه و الجماعه»؛ (6) «ایمان به خروج مهدی واجب است، همان گونه که نزد اهل علم تقریر یافته و در عقائد اهل سنت و جماعت تدوین شده است.»

3- شیخ ناصرالدین البانی وهابی می گوید: «ان عقیده خروج المهدی ثابته متواتره عنه صلی الله علیه و آله یجب الایمان بها؛ لأنها من امور الغیب و الایمان بها صفات المتقین کما قال «الم - ذلک الکتاب لا ریب فیه هدی للمتقین - الذین یؤمنون بالغیب» ان انکارها لا یصدر الا من جاهل مکابر. أسأل الله تعالی أن یتوفانا علی الایمان بها و بکل ما صح فی الکتاب و السنه؛ (7) همانا عقیده به خروج مهدی عقیده ای است ثابت و متواتر از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله که ایمان به آن واجب است؛ زیرا این عقیده از امور غیب است که ایمان به آن در قرآن کریم از صفات پرهیزکاران شمرده شده است. خداوند می فرماید: «این کتاب، شک در آن نیست(و) راهنمای پرهیزکاران است. آن کسانی که به جهان غیب ایمان آوردند. همانا، انکار این عقیده، جز از فرد جاهل زورگو صادر نمی گردد. از خداوند متعال می طلبم که ما را بر ایمان به این عقیده و به هر امری که به طور صحیح از کتاب و سنت ثابت شده بمیراند.»

4- استاد عبدالمحسن بن حمد العباد وهابی می گوید: «و التصدیق بها داخل فی الایمان بأن محمدا رسول الله صلی الله علیه و آله؛ لأن من الایمان به تصدیقه فیما أخبره، و داخل فی الایمان بالغیب الذی امتدح الله المومنین به بقوله: «الم - ذلک الکتاب لا ریب فیه هدی للمتقین - الذین یؤمنون بالغیب»؛ (8) تصدیق و اعتقاد به قضیه ی مهدویت، داخل در ایمان به رسالت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است؛ زیرا از آثار ایمان به پیامبر صلی الله علیه و آله تصدیق اوست در اموری که به آن ها خبر داده و نیز داخل در ایمان به غیبی است که خداوند متعال مؤمنین را به جهت ایمان به آن مدح کرده است؛ آنجا که می فرماید: «این کتاب، شک در آن نیست (و) راهنمای پرهیزکاران است؛ آنان که به غیب ایمان دارند و...»

2) تمسک به دین حق در فتنه ها
کلینی به سندش از امام صادق علیه السلام نقل کرده که فرمود: «ان لصاحب هذا الامر غیبه، المتمسک فیها بدینه کالخارط للقتاد... ان لصاحب هذا الأمر غیبه، فلیتق الله عبد ولیتمسک بدینه»؛ (9) «همانا برای صاحب این امر غیبتی است که دین دار در آن به مانند کسی است که دست به شاخه ی پرتیغ گل بکشد... به طور حتم برای صاحب این امر غیبتی است، پس باید بنده ی خدا تقوای الهی را پیشه کرده و به دین او تمسک بجوید».

بزار و دیگران به سند خود از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل کرده اند که فرمود: «ان من ورائکم ایام الصبر، الصبر فیهن کقبض علی الجمر، للعامل فیها اجر خمسین...»؛ (10) «همانا پیش روی شما روزگارانی است که باید در آن صبر پیشه کنید، و صبر در آن به مانند آن است که آتش را در مشت خود بگیرید. کسی که در آن ایام به وظیفه ی خود عمل کند پنجاه برابر اجر دارد...».

صدوق به سند خود از امام صادق علیه السلام نقل کرده که فرمود: «طوبی لمن تمسک بأمرنا فی غیبه قائمنا فلم یزغ قلبه بعد الهدایه ...»؛ (11) «خوشا به حال کسی که در عصر غیبت قائم ما به امر اوتمسک کند و بعد از هدایت هرگز قلبش منحرف نگردد...». و نیز به سندش از رسول اکرم صلی الله علیه و آله نقل کرده که فرمود: «و الذی بعثنی بالحق بشیرا لیغیبن القائم من ولدی بعهد معهود الیه منی، حتی یقول اکثر الناس ما لله فی آل محمد حاجه، و یشک آخرون فی ولادته فمن أدرک زمانه فلیتمسک بدینه و لا یجعل للشیطان الیه سبیلا بشکه، فیزیله عن ملتی و یخرجه من دینی، فقد اخرج ابویکم من الجنه من قبل، و ان الله جعل الشیاطین اولیاء للذین لا یؤمنون»؛ (12) «قسم به کسی که مرا به حق به عنوان بشارت دهنده مبعوث کرد به طور حتم قائم از اولادم غائب خواهد شد به جهت عهدی که از جانب من با او بسته شده است تا به حدی که بیشتر مردم می گویند: خداوند به آل محمد احتیاجی ندارد، و عده ای دیگر در ولادت او شک می کنند. پس هر کس زمان او را درک کند باید به دینش چنگ زند و با شکش راه را برای نفوذ شیطان در خودش باز نکند تا او را از ملت و دین بیرون کند همان گونه که پدر و مادر شما را از بهشت قبلا بیرون کرد، و همانا خداوند عزوجل شیاطین را اولیای کافران قرار داده است».

3) تمسک به ولایت امام زمان علیه السلام
شیخ صدوق به سندش از امام باقر علیه السلام نقل کرده که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «طوبی لمن ادرک قائم اهل بیتی و هو یأتم به فی غیبته قبل قیامه و یتولی اولیاءه و یعادی اعدائه، ذلک من رفقائی و ذوی مودتی و اکرم امتی علی یوم القیمه»؛ (13) «خوشا به احوال کسی که زمان قائم از اهل بیتم را درک کند و زمان غیبتش قبل از آن که ظهور کند به او اقتدا نماید و دوستدار دوستانش و دشمن دشمنان حضرت باشد. او از رفقای من و دوستان من است و کریم ترین کسی است که در روز قیامت بر من وارد می شود».

4) درخواست شناخت حضرت علیه السلام از خداوند متعال
کلینی به سندش از امام صادق علیه السلام نقل کرده که درباره ی قول خدای عزوجل «و من یؤت الحکمه فقد أوتی خیرا کثیرا» فرمود: «طاعه الله و معرفه الامام»؛ (14) «مقصود از (حکمت) اطاعت از خداوند و شناخت امام است».

5) تجدید بیعت و ثبات بر اطاعت
از مظاهر تمسک به امامت امام زمان علیه السلام تجدید مستمر بیعت با حضرت و ثبات قدم داشتن بر اطاعت اوست تا از مرگ جاهلیت نجات پیدا کند.در دعای عهد که از امام صادق علیه السلام نقل شده چنین آمده است: «اللهم انی اجدد له فی صبیحه یومی هذا و ما عشت فی ایامی عهدا و عقدا و بیعه له فی عنقی لا احول عنها و لا ازول ابدا. اللهم اجعلنی من انصاره و اعوانه و الذابین عنه...»؛ (15) «بار خدایا من تجدید می کنم با او در بامداد امروز و تا ایامی که زندگانی می کنم پیمان و عقد بیعت با او را که بر گردن من است. و هرگز از آن برنگردم و تا ابد دست از بیعت با او برندارم. بار خدایا مرا از یاران و کمک کاران و دفاع کنندگان از او گردان...».

6) مقابله با شبهات
از وظایف علما و دانشمندان در عصر غیبت حضرت مهدی علیه السلام مقابله با شبهات و تشکیکاتی است که به مقتضای غیبت حضرت مهدی علیه السلام پدید آمده است؛ زیرا شک و تردید در جامعه در صورتی که پاسخ آن ها داده نشود می تواند ایمان مردم را نسبت به امامت و ولایت حضرت علیه السلام متزلزل سازد.نعمانی به سند خود از امام صادق علیه السلام نقل کرده که فرمود: «... فایاکم و الشک و الارتیاب، انفوا عن انفسکم الشکوک و قد حذرتکم فاحذروا، اسأل الله توفیقکم و ارشادکم»؛ (16) «... خود را از شک و تردید دور سازید، از خود شک ها را دور کنید، من شما را از این ها برحذر داشتم پس پرهیز نمایید. از خداوند توفیق و هدایت شما را خواستارم».

7) کمک و همدردی با برادران مؤمن
شیخ صدوق به سندش از امام صادق علیه السلام درباره ی آیات: «و العصر - ان الانسان لفی خسر» فرمود: «مقصود به عصر، عصر خروج قائم علیه السلام است.» و مقصود از «ان الانسان لفی خسر» دشمنان ما هستند. و «الا الذین آمنوا» یعنی به آیات ما، و «و عملوا الصالحات» یعنی مواسات و همکاری با برادران دینی، و «تواصوا بالحق» یعنی امامت، و «تواصوا بالصبر» یعنی در عصر فترت. (17) و مقصود از فترت همان عصر غیبت امام زمان علیه السلام است.

8) ترویج معارف و علوم اهل بیت علیهم السلام
نشر معارف و علوم اهل بیت علیهم السلام از مصادیق احیای امر اهل بیت علیهم السلام است که سفارش اکید بر آن شده است. ابن شعبه ی حرانی از امام صادق علیه السلام نقل کرده که حضرت در وصف منتظران می فرماید: «... و فرقه احبونا و حفظوا قولنا و اطاعوا امرنا و لم یخالفوا فعلنا فاولئک منا و نحن منهم»؛ (18) «... و فرقه ای ما را دوست داشته و گفتار ما را حفظ کرده اند و امر ما را اطاعت نموده و رفتار ما را مخالفت نکرده اند، اینان از ما و ما از آن هاییم».

9) فریب مدعیان دروغین مهدویت را نخوردن
از برخی روایات استفاده می شود که در عصر غیبت عده ای به دروغ ادعای مهدویت کرده و مردم را گمراه می کنند، لذا بر ماست که با آن ها مقابله کرده و مردم را نیز از انحراف آن ها آگاه سازیم.شیخ طوسی به سندش از امام صادق علیه السلام نقل کرده که فرمود: «لا یخرج القائم حتی یخرج اثنا عشر من بنی هاشم کلهم یدعو الی نفسه»؛ (19) «قائم خروج نمی کند تا این که دوازده نفر از بنی هاشم خروج کنند و همگی مردم را به خودشان دعوت می نمایند».شیخ صدوق به سندش از امام صادق علیه السلام نقل کرده که فرمود: «... و لترفعن اثنتا عشره رایه مشتبهه لا یدری ای من ای ...؛ (20) «... و به طور حتم دوازده پرچم بر افراشته خواهد شد که مشتبه است و حق و باطل آن ها تشخیص داده نخواهد شد...».

10) شناخت خصوصیات و علائم ظهور حضرت مهدی علیه السلام
از جمله تکالیف و وظائف ما در عصر غیبت شناخت خصوصیات و علائم ظهور حضرت مهدی علیه السلام است، تا از این طریق مرگمان همانند مرگ جاهلیت نبوده و در شبکه های مدعیان دروغین مهدویت گرفتار نشویم.

11) دعا برای تعجیل در فرج حضرت مهدی علیه السلام
در احادیث بسیاری امر به دعا برای فرج حضرت مهدی علیه السلام شده است. در توقیعی که از حضرت مهدی علیه السلام در جواب سؤال های اسحاق بن یعقوب نقل شده آمده است: «... و اکثروا الدعاء بتعجیل الفرج فان فی ذلک فرجکم...»؛ (21) «... بسیار برای تعجیل فرج دعا کنید که فرج شما در آن است...».

12) اجتناب از جزع
در روایات بسیاری از جزع و فزع به جهت ظهور حضرت مهدی علیه السلام نهی شده و دستور به صبر و تسلیم در برابر اهل بیت علیهم السلام داده شده است.کلینی به سندش از امام صادق علیه السلام نقل کرده که فرمود: «کذب الوقاتون و هلک المستعجلون و نجا المسلمون»؛ (22) «کسانی که وقت تعیین می کنند دروغ گفته اند، و کسانی که عجله می کنند هلاک شدند، و تنها کسانی که تسلیم امر پروردگارند نجات یافتند».

و نیز به سندش از امام باقر علیه السلام نقل کرده که فرمود: «انما هلک الناس من استعجالهم لهذا الأمر، ان الله لا یعجل لعجله العباد. ان لهذا الأمر غایه ینتهی ط الیها، فلو قد بلغوها لم یستقدموا ساعه و لم یستأخروا»؛ (23) «همانا مردم به جهت عجله کردنشان برای این امر ـ ظهور حضرت مهدی علیه السلام ـ هلاک شدند، خداوند به جهت عجله ی بندگان تعجیل ـ در فرج حضرت ـ نمی کند. به طور حتم برای این امر غایتی است که به آن منتهی می گردد، و هر گاه به آن حد رسید لحظه ای مقدم و مؤخر نمی شود».

13) تعیین نکردن وقت برای ظهور
نعمانی به سندش از امام صادق علیه السلام نقل کرده که فرمود: «... انا اهل بیت لانوقت و قد قال محمد صلی الله علیه و آله: کذب الوقاتون...»؛ (24) «... ما خاندانی هستیم که هرگز وقت معین نمی کنیم؛ زیرا محمد صلی الله علیه و آله فرمود: وقت معین کنندگان دروغ گفته اند...».

14) محبت امام زمان علیه السلام
از جمله ی وظایف در عصر غیبت محبت و دوست داشتن امام زمان علیه السلام است. گرچه به ملاک توحید در محبت، دوستی بالأصاله از آن خداوند متعال است؛ زیرا همه ی خوبی ها به او باز می گردد، ولی پیامبر و اهل بیت او علیهم السلام را به خاطر خدا باید دوست داشته باشیم.

پیامبراکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «احبوا الله لما یغذوکم و احبونی بحب الله و احبوا اهل بیتی لحبی»؛ (25) «خداوند را از آن جهت دوست بدارید که به شما روزی می دهد و مرا به خاطر خدا دوست بدارید، و اهل بیتم را به خاطر من دوست داشته باشید».
از جمله اهل بیت پیامبر علیهم السلام امام زمان علیه السلام است. در حدیثی که از امام رضا علیه السلام از پدرانش از امام علی علیه السلام نقل شده آمده است که حضرت فرمود: «قال لی أخی رسول الله صلی الله علیه و آله ... و من احب ان یلقی الله و قد کمل ایمانه و حسن اسلامه فلیتول الحجه صاحب الزمان المنتظر ...»؛ (26) «برادرم رسول خدا به من فرمود... و کسی که دوست دارد خدا را ملاقات کند در حالی که ایمانش کامل و اسلامش نیکوست پس باید تحت ولایت حجت صاحب الزمان قرار گرفته و او را دوست بدارد...».



پی نوشت:

1. سوره زخرف، آیه 86.
2. کمال الدین، ج1، ص 19.
3. فرائد السمطین،ج 2، ص 234 باب 61؛ الحاوی للفتاوی، ج 2، ص 83 ، الاذاعه، ص 137؛ عقدالدرر، ص 157.
4. کمال الدین، ج 2، ص 34.
5. ابراز الوهم المکنون من کلام ابن خلدون، ص 433 ـ 436.
6. الاذاعه، ص 146.
7. مجله التمدن الاسلامی، شماره 22، ص 643، چاپ دمشق.
8. مجله الجماعه الاسلامیه، سال نخست شماره ی 3، ذیقعده ی 1388، چاپ حجاز.
9.کافی ج 1 ص 335.
10. مسند بزاز ج 1 ص 378، المعجم الکبیر ج 17 ص 117، مجمع الزوائد ج 7 ص 282 و ...
11. کمال الدین ص 358.
12. کمال الدین ص 51 ، بحارالانوار ج 51 ص 68.
13. کمال الدین ص 286، ح 2.
14. کافی ج 1 ص 185.
15. مصباح الزائر ص 235 ، بحارالانوار ج 102 ص 111.
16. غیبت نعمانی ص 150 ـ 151.
17. کمال الدین ج 2 ص 656.
18. تحت العقول ص 513 ، بحارالانوار ج 75 ص 380 ، ح 1.
19. غیبت طوسی ص 437.
20. کمال الدین ج 2 ص 347، ح 35 ، کافی ج 1 ص 338 ، ح11.
21. کمال الدین ج 2 ص 483، ح 4.
22. کافی ج 1 ص 368 ، ح 2.
23. کافی ج 1 ص 369 ، ح 7.
24. غیبت نعمانی ص 289 ، ح 6.
25. مستدرک حاکم ج 3 ص 149.
26. بحارالانوار ج 36 ص 296 ، ح 125.




نوع مطلب : امام مهدی(عج)، 


نمایش نظرات 1 تا 30
درباره وبلاگ



اینجا آسمان ابری ست
آنجا را نمی دانم
اینجا هوایش بهاری نیست
آنجا را نمی دانم
اینجا عاشقا تنهایند
آنجا را نمی دانم
اینجا دل برای تو تنگ است
آنجا را نمی دانم...

نظرسنجی
به نظر شما چقدر برای واقعه ظهور آماده هستیم؟






نوای مهدوی

این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

حمایت
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :