صفحه نخست          تماس با مدیر            نسخه موبایل                RSS                  
حمایت
شمارنده
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
سه شنبه 29 اسفند 1396 :: نویسنده : بهانه بودن
حفظ و گسترش مهدویت گرایی هم از حیث اعتقادی و هم از حیث عملی در عصر قبل از ظهور بسیار ضروری است؛ چرا که مردمی که دارای اعتقاد و شناخت صحیح باشند، حق را از باطل تشخیص می دهند و دچار تردید نمی گردند و در عصر ظهور به تصدیق و تایید امام خود مبادرت می ورزند و یاری اش می نمایند .

امروزه اکثر مردم جامعه به مسئله مهدویت بسیار سطحی و عامیانه می نگرند و کمتر به مقوله های معرفتی و تعهدآور توجه می کنند.برگزاری جشن های نیمه شعبان شاهدی بر این مدعاست؛ جشن هایی که مردم تزیین معابر و مداحی ها را بر گوش دادن به سخنرانی ها و دریافت پیام های مهدویت و انتظار ترجیح می دهند .

البته این جشن های ظاهری بسیار خوب است، ولی باید در کنار آن از نور معرفت صاحب آن نیز بهره مند گردند . به کسب معرفت و درک صحیح از پیشوای خود پردازند .رسول گرامی اسلام (ص) فرموده اند: « من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتهً جاهلیّۀً» آن کس که امام زمانش را نشناخته بمیرد به مرگ جاهلی مرده است .

بدون تردید، مقصود از شناختی که پیامبر تحصیل آن را برای هر کس واجب دانسته ، شناخت سطحی و دانستن نام و نشان و نسب امام نیست، بلکه منظور معرفت به حق ولایت امام در تمامی شئون اعم از ولایت تکوینی ، معنوی ، تشریعی و مقام خلیفه اللهی و ولایت مطلقه الهی ، رهبری سیاسی ، صدور حکم، قضاوت و مرجعیت علمی و دینی و در نهایت ، شناخت سیره و صفات حضرت و جایگاه بلند ایشان در مجموعه هستی و در نتیجه ، پیروی از اعمال ایشان است.

امام باقرعلیه السلام در این باره فرموده اند:اگر شخصی شب ها به عبادت برخیزد و روزهایش را روزه بدارد و تمام مالش را صدقه دهد و همه سال های عمرش حج خانه کعبه را انجام دهد، ولی ولایت ولی خدا را نشناسد تا از او پیروی کند و تمام اعمالش با راهنمایی او انجام پذیرد، حق ثواب در نزد خداوند بر او نیست و او از اهل ایمان نبوده است .

این همان معرفتی است که انسان ها را تشنه و مشتاق ظهور امام می گرداند ، چنانکه با همه وجود نیاز به امام را درمیابند و به دنبال این درک در برابر شبه افکنی های ملحدان و اعمال ضد ارزشی مقاومت می کنند . ناگفته نماند که از دلایل غیبت حضرت، عدم معرفت مردم به ایشان شمرده شده است؛ چرا که چون مردم در زمان حضور امام قدر ایشان را نشناختند و از هدایت  های ایشان بهره نبردند،خداوند آخرین حجت خویش را پنهان کرد .پش همان طور که عدم معرفت سبب غیبت امام گردید، کسب معرفت صحیح و عمل صالح نیز به یقین ظهور آفرین خواهد بود .

خداوند سبحان زمانی منجی موعود را به جامعه بشری عرضه خواهد کرد که دل های منتظران لب ریز از تقاضای واقعی باشد . حضرت در توقیعی خطاب به شیخ مفید چنین بیان داشته اند:اگر شیعیان ما که خدایشان بر انجام طاعات موفق بدارد در وفا کردن به عهد ما هم دل و یک نوا بودند، در یُمن لقای ما دچار تاخیر نمی شدند و سعادت دیدار توام با معرفت ما به سویشان می شتافت؛ ما را از ایشان چیزی جز آن چه از ایشان به ما می رسد و آن را نمی پسندیم ، جدا نکرده است .

احیا و گسترش فرهنگ صحیح مهدوی در جامعه در عرصه داخلی و جهانی بر عهده دولت اسلامی است . دستگاه های تبلیغاتی حکومتی و رسانه های دولتی بسیار موثرتر معارف مهدوی را به جامعه می توانند تزریق کنند و باورهای سطحی و انحرافی درباره امام مهدی(عج) را در میان افردا می توانند اصلاح نمایند. دولت اسلامی در این زمینه اقدامات موثری می تواند انجام دهد، از جمله موارد زیر :

1- برگزاری دوره های تخصصی
مهدویت در سطوح مختلف آموزشی ؛  
2- حمایت مالی از موسسات فرهنگی مهدویت و تحت پوشش قرار دادن آنها؛
3- راه اندازی شبکه مهدویت ( در سطح داخل و بین المللی )؛
4- حمایت از مبلغان حوزه مهدویت (در سطح داخلی و بین المللی )
5 – تزریق معارف مهدوی به جامعه از طریق دستگاه های تبلیغاتی حکومتی و رسانه های دولتی ؛
6 – برگزاری همایش های داخلی و بین المللی و حمایت ویژه دولت از آنها .


دولت اسلامی از راه های یاده شده و روش های دیگر باید ذر جهت برچیدن استضعاف فکری و معرفتی در سطح جهانی تلاش کند و با گسترش این باور در میان مسلمانان جهان ، بستر معرفتی – فکری و روانی مساعدی را برای ظهور امام عصر(عج) فراهم سازد . ان شاء الله


م.حسرتی




نوع مطلب : امام مهدی(عج)، 
برچسب ها :
پنجشنبه 24 اسفند 1396 :: نویسنده : بهانه بودن
این جمله معروف از حضرت زین العابدین علیه السلام است: ای كاش مادر مرا نمی زائید، وقتی بود كه چشمش به همسر جوانش افتاد كه فرزندش حضرت باقرالعلوم علیه السلام را كه دو ساله بود در بغل داشت و چادر او آنقدر كوچك بود كه اگر می خواست خود را بپوشاند، آفتاب صورت فرزند را می سوزاند و اگر می خواست فرزند را زیر چادر برد، نمی توانست خود را كامل بپوشاند، این بود كه حجت خدا و مظهر غیرت پروردگار آهی كشید و فرمود: ای كاش مادر مرا نمی زائید و این روز را نمی دیدم. خواهرم بیا از كربلا آن دانشگاه بزرگ جهان، درس حجاب و عفت و حیا بگیر، بیا از كربلا فقط درس گریه نگیریم بلكه آنچه سیدالشهداء علیه السلام در آن دانشگاه بزرگ، تدریس فرموده نیز بیاموزیم.

ستون های حجاب
پوششی که اسلام آن را به عنوان یک حکم شرعی اعلام کرده است یک عمل ظاهری و گسسته از پایه ها و فرهنگ اسلام نیست بلکه حجاب خیمه عفاف بانوانی است که آن را بر پایه های خود استوار کرده اند و چناچه این پایه ها در وجود هر خانمی بوجود آید حجاب دینی او به طور طبیعی شکل خواهد گرفت در غیر اینصورت به عنوان یک عمل خشک فیزیکی مطرح خواهد بود که همواره در معرض تزلزل است.

١- ایمان به خدا وآخرت:
ایمان به خدا و ترس از آخرت از مهمترین پایه های حجاببه شمار می رود. وقتی زن به خدای تعالی و علم و حکمت او ایمان آورد و معتقد گردد که احکامی که برای انسان تشریح کرده است ،بدون نقص و مفید است و همچنین باور کند کهبی توجهی به احکام خدای بزرگ خزلان دنیا و عذاب آخرت را به همراه دارد از حکم الهی استقبال می کند.امیرمومنان علی(ع) فرموده است: «انسان به وسیله ایمان به کارهای خوب رهنمون می شود.»
 
٢-آگاهی
شناخت سیمای زن ، حقیقت حجاب و فلسفه و آثار آن از جمله پایه های مستحکم پوشش دینی است . وقتی خانمی به سوال خود که چرا باید پوشیده باشم جواب دهد پایۀ حجاب دینی درون او شکل می گیرد و این آگاهی به عمل او معنا و ارزش و دوام می بخشد . انسان تا به آثار مثبت کاری پی نبرده باشد ، به انجام آن راغب نخواهد بود اما با آگاهی از آثار مثبت آن را با علاقه به دنبال تحقق آن حرکت میکند. به عنوان مثال اگر انسان به فوائد باران آگاهی نداشته باشد باریدن باران را جز گل شدن زمین و ایجاد مشکلات نمی پندارند اما وقتی بداند حیات به باران نیازمند است به آن علاقه مند می شود.

وقتی زن به آثار و برکات حجاب آگایابد نه تنها از آن احساس سنگینی نمی کند بلکه از آن استقبال نیز میکند و وسوسه های شیطانی را به هیچ می انگارد . شناخت آثار زیانبار خودنمایی و جلوه گری های زن و تاثیرات نامطلوبی که بر جنس مخالف می گذارد مکمل آگاهی هایی است که به آن اشاره کردیم..

خواهرم ! حجاب باله های شنا بسوی سرچشمۀ هستی است و پوشش های مهیج وزنه های سنگینی است که زن را غریق ژرفای مهیب دنیا خواهد کرد . نمونه های به حق پیوسته فرشته های حجاب را مشاهده کن که چگونه بر اجساد کنیزکان شیطان نگاه هائی عبرت آمیز دارند و بر هدایت خویش دل به سپاس حق مشغول ساخته اند .

٣-تقوا:
پرهیز کاری یکی دیگراز پایه های حجاب اسلامی است.تقوای آدمی ضامن اجرای احکام خداست و تا این پایه قوی در قلب خانمی شکل نگیرد،لباس تقوا در بر نخواهد کرد.ایمان بدون تقوا انسان را به سر منزل مقصود نخواهد رساند.حضرت علی(ع) می فرماید: « ایمان بدون تقوا سودی نمی بخشد.»و در حدیثی دیگر فرموده اند: «شرفی بالاتر از تقوا نیست.»تحصیل تقوادر گروه علم و عمل به معارف الهی ،قرائت آیات و روایات ،محاسبه ی نفس و استمداد از خداوند و توسل به پیامبر و اهل بیت مطهراواست.

خواهرم ! تقوای الهی را به کام جان خود ریز تا عالم جانت گلستان گل های طاعت و تسلیم گردد و خیمه حجابت را برافراشته دار تا حافظ گلستان ارزشهایت شود .



حیا
زنان نمونه
فلسفه حجاب
تفسیر نور (سوره نور)
نظام خانواده در اسلام
زن درآیینه جمال و جلال
نظام حقوق زن در اسلام
زنان در حكومت امام زمان (ع)
درآمدى برشناخت مسایل زنان
جایگاه زنان پیامبر(ص) در صدر اسلام
تفسیر سوره نور (استاد مرتضی مطهری)





م.حسرتی




نوع مطلب : مناسبتها، 
برچسب ها :
چهارشنبه 16 اسفند 1396 :: نویسنده : بهانه بودن
ستایش برای خداست که ما را به سپاس خود رهنمون گردید و بدان ، اهلیت بخشید ؛ تا از شکر گزاران احسان او باشیم و برای این کار، ما را پاداش نیکوکاران دهد.ستایش برای خداست که دین خود را به ما عطا فرموده و ما را به آیین خود، ویژه گردانید و به راه های احسان خویش، پویا ساخت؛ تا به فضل نعمت او، به سوی خشنودی اش روانه شویم؛ ستایشی که آن را از ما قبول کند و به سبب آن، از ما راضی شود.

ستایش برای خداست که ماه خود، ماه رمضان را از جمله راه های احسان قرار داد که ماه روزه، ماه پاکیزگی از آلودگی ها، ماه رها شدن از گناهان وماه شب زنده داری است؛ ماهی که قرآن در آن نازل گردیده ؛ قرآنی که راهنمای مردم و نشانۀ آشکار هدایت و جداکنندۀ حق از باطل است.

به سبب حرمت های فراوان و فضیلت های نمایانی که برای این ماه مقرر داشت، برتری آن را بر دیگر ماه ها عیان فرمود.برای بزرگداشت آن،چیزهایی را که ماه های دیگر حلال کرده بود، در این ماه حرام گردانید و خوردنی ها و آشامیدنی ها را غدغن کرد و برای آن، زمانی معین قرار داد که نه اجازه میدهد آن زمان معین پیش انداخته شود و نه می پذیرد که به تاخیر افتد.

آنگاه، یکی از شب های این ماه را بر شب های هزار ماه دیگر، برتری داد و نام آن را « شب قدر » نهاد؛ شبی که در آن، فرشتگان و روح ، به فرمان پروردگارشان، بر هر یک از بندگان او که بخواهد، با تقدیر بی تغییر الهی که برای هر کاری در نظر گرفته شده فرود می آیند.روز ها و شب هایی که به ظاهر تفاوتی با یکدیگر ندارند، با رویدادهای گوناگونی که در آنها رخ می دهند، ویژگی و اهمیت می یابند. نمونه آشکار و مثال زدنی در این باره، شب بی همتای قدر، یعنی یکی از شب های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه رمضان است که با نزول قرآن و امور خاص و سرنوشت سازی که در آن روی می دهد و ارزش آن را تا برتری بر هزار ماه، تعالی می بخشد، از تمام روزها و شب های سال متمایز گردیده است؛ زیرا شب قدر دارای خصوصیات ارزش مند زیر است:

الف) شب فرود آمدن یک باره قرآن است (إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ).

ب) شبی ناشناخته است و ناشناختگی اش به دلیل عظمت آن است (وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ).

ج) شبی است که عبادت کردن خدا در آن ، پاداش بیش از هزار ماه عبادت را دارد (لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ)

د) شب نزول فرشتگان و روح است برای تدبیر امور انسان ها (تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ).

ه) شبی  است با لطف و عنایت باری، از رحمت و مغفرت خدا در حق بندگان روی کرده به او آکنده است و ایشان آن شب را تا به صبح، از آفات ظاهری و باطنی در امان می مانند.(سَلَامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ).

اینک چون نیک بنگریم در می یابیم که بی اعتنا بودن به چنین شبی که مقدرات سال آینده ما را رقم می زند و آن را چون شب های دیگر با بی خیالی و خواب و بدون عبادت خدا طی کردن، قرار می دهد؛ زیرا حسرت و زیان جبران ناپذیری به بار می آورد و اعمال ما در آن شب، نقشی بسزا و حیاتی دارند؛ در این که آینده  مان رنگ روشن و چشم نواز سعادت بزنند یا نقش تیره بدبختی و شقاوت و از همین رو است که در روایات رسیده از معصومان علیه السلام بر بیدار خوابی و عبادت و انجام دادن نیکی ها و دست گیری از بیچارگان و به جای آوردن اعمال و آداب مخصوص در شب های قدر تاکید و سفارش بسیار شده است.(2)

از پیامبر گرامی اسلام روایت است که موسی علیه السلام به خداوند عرض کرد : «من نزدیکی به تو را می خواهم» و خداوند فرمود : « نزدیکی به من، برای کسی است که شب قدر را احیا بدارد». موسی گفت: « خدایا! من رحمتت را خواهانم ». فرمود: « رحمت من برای کسی است که در شب قدر از بیپارگان دست گیری کند ». گفت : « خدایا! من جواز عبور از صراط را می خواهم ». فرمود : « آن برای کسی است که در شب قدر، چیزی صدقه بدهد ». گفت :« خدایا! من درختان بهشت و میوه هاشان را خواهانم ». فرمود :« آنها برای کسی است که در شب قدر تسبیحی بگوید » . گفت :« خدایا! من رهایی از آتش را می خواهم ». فرمود :« آن برای کسی است که در شب قدر آمرزش بخواهد ». گفت :« خدایا! من خشنودی ات را خواهانم ». فرمود : « خشنودی من برای کسی است که در شب قدر، دو رکعت نماز به جای آورد.»(3)

امید است که با استفاده از این شب ها و عبادات خالصانه به درگاهش حالات و اتفاقاتی خوب برای سال آینده خود رقم زنیم..انشاء الله


سالشمار زندگانی امام علی علیه ااسلام
سیری در زندگانی امام علی علیه السلام
امام علی علیه السلام در اندیشه و سیره امام خمینی(ره)
امام علی علیه السلام از دیدگاه مقام معظم رهبری
چرا مردم امام علی علیه السلام را رها نکردند؟
شهادت امام علی علیه السلام
وصیتهای امام علی علیه السلام




پی نوشت:

م.حسرتی
1- صحیفه سجادیه   

2- برای آگاهی بیشتر از اعمال شب قدر، ر.ک : مفاتیح الجنان، باب دوم، فصل سوم، اعمال شب های قدر.
3- ابن طاووس، اقبال الاعمال، ج1،ص345.




نوع مطلب : مناسبتها، 
برچسب ها :
مدعیان دروغین مهدویت با بیان کلمات سحر‌آمیز، طوری وانمود، می‌کنند که گویی به مراحل خاصی از سیر و سلوک رسیده‌اند، اغلب آن‌ها با چهره‌ای فریبنده، ظاهری غلط‌ انداز و ایراد سخنرانی‌های عرفانی سعی می‌کنند افکار عمومی را فریب دهند.شاید شناخت سره از ناسره در شرایطی که هر کس می‌تواند با شیوه‌ها و شگردهای خاص خود حقیقت را وارونه جلوه دهد، کمی سخت باشد، اما آگاهی از ترفندها و شگردهای مدعیان دروغین می‌تواند به ما در شناخت حقیقت کمک کند. در اینجا به برخی از این روش‌ها اشاره می‌شود.

*سوءاستفاده از احساسات و عواطف مریدان
مدعیان دروغین با گشاده‌رویی و لبخند و حتی اهدای هدایای کوچک، سعی در جلب عاطفه و فتح قلوب مریدان دارند. پس باید در مقابل کسانی که با ما رابطه دوستی برقرار می‌کنند، هوشیار باشیم و اگر در این دوستی‌ها به انحراف یا مسائل غیر شرعی برخورد کردیم، به سادگی از کنار آن نگذریم.

*سوءاستفاده از گرایش‌های معنوی مردم
امروزه بشر از جامعه مدرن خسته شده و به شدت تشنه مسائل معنوی است، یکی از مواردی که باعث ارتقای آدمی در معنویات می‌شود، توجه به قرآن و عترت است، بنابراین افراد مدعی با مقدس‌نمایی و ظاهرسازی، طوری برنامه‌ریزی می‌کنند که مخاطب را جذب می‌‌کنند، آن‌ها حتی با دادن نسخه‌ها و دستورالعمل‌های سیر و سلوک و برپایی جلسات تزکیه نفس، اقدام به برگزاری برنامه‌هایی می‌کنند که بعضاً خلاف شرع هستند.

*انجام کارهایی با جاذبه‌های کاذب عرفانی
مدعیان با استفاده از فضاسازی‌های معنوی و بیان کلمات سحر‌آمیزی، طوری وانمود می‌کنند که گویی به مراحل خاصی از سیر و سلوک رسیده‌اند، اغلب آن‌ها با چهره‌ای فریبنده و ظاهری غلط‌ انداز و حتی با دستاویز قرار دادن لباس مقدس علما و روحانیون و ایجاد چهره‌ای مذهبی و عرفانی برای خود و نیز ایراد سخنرانی‌های عرفانی و معنوی سعی می‌کنند افکار عمومی را فریب دهند.

*ارائه دستورالعمل‌های کذایی برای سیر و سلوک
افراد شیاد با بیان اینکه دارای تقوایی فوق‌العاده هستند، به مریدان خود توصیه می‌کنند که برای تزکیه نفس گوشه‌گیری کنند و برای این کار، دستوراتی نیز به آن‌ها می‌دهند و بعد، زمانی که مخاطبان هیچ نتیجه‌ای از دستورالعمل‌های آنان نگرفتند، با مقدس‌نمایی می‌گویند که «در وجود تو مشکلات و ناپاکی‌هایی هست» یا «مورد آزمایش هستی» اما هیچ وقت حاضر نمی‌شوند اعتراف کنند که دستورات آن‌ها هیچ مبنای شرعی و علمی نداشته است.

*سپردن مأموریت‌های ویژه یا اعطای شخصیت کاذب به مریدان
هر انسانی نسبت به کسی که به او محبت و توجه کرده است، احساس تمایل و مدیون بودن می‌کند، افراد مدعی برای اینکه اهداف خود را به سرعت جلو ببرند، با نشان کردن افراد ساده‌لوح و زودباور، ضمن شناسایی توانمندی آنان، وظایفی را به آن‌ها محول می‌کنند و چنان القا می‌کنند که این یک مسئولیت الهی است و اگر کار بدی باشد،‌ تأکید به پنهانکاری هم می‌کنند، آن‌ها با دادن القاب مختلف و گاه عجیب و غریب به مریدان خود، به آن‌ها شخصیتی کاذب می‌دهند و آنان را تشویق به ادامه کار می‌کنند.

*ترویج اباحه‌گرایی و تکلیف‌گریزی
برخی از مدعیان دروغین برای اینکه افراد سست‌ ایمان را به سمت خود جذب کنند، تکالیف واجب را برای آنان حرام اعلام می‌کنند و در مقابل، آنان را به اعمالی که جنبه شرعی ندارد، سفارش می‌کنند. این شیوه، به خصوص درباره جوانان غیر مقید زیاد استفاده می‌‌کنند. این شیوه به خصوص درباره جوانان غیر مقید زیاد استفاده می‌شود. در برخی موارد، حتی اختلاط زن و مرد و مسائل غیر اخلاقی،‌ راهی برای پیشرفت عرفانی معرفی شده است و برخی افراد هم در این مسیر به انحرافات اخلاقی کشیده شده‌اند.

*عدم رویکرد صحیح به علما و بزرگان دینی
در مواردی چون عالم‌گریزی و مبارزه با اشخاص موجه و سوءاستفاده از نام و اعتبار مراجعه و بزرگان دینی خلاصه می‌شود.

*توجه بیش از حد به خواب و مکاشفه
افراد شیاد معمولاً به تعبیر خواب نیز گرایش دارند، اما به صورت غیر اصولی و تنها براساس خوشامد افراد، مطالبی را ارائه می‌کنند که واقعیت ندارد. آن‌ها با توجه دادن مریدان خود به خواب و رؤیا، آنان را از منابع وحیانی و استدلالی دور می‌کنند و به اموری ارجاع می‌دهند که قابل اثبات یا رد نبوده و کاملاً سلیقه‌ای هستند.

بنابراین اگر انسان‌های مخلص، رابطه خود را با عقل، شریعت و منطق بیشتر کنند، به کسانی که با عقل و شریعت سر جنگ دارند، گرایش پیدا نمی‌کنند. اگر سطح معرفتی خود را نسبت به مسائل دینی ارتقا ندهیم، افراد دروغگو با شیوه‌های گوناگون، ما را جذب خود کرده و از خدا دور می‌‌کنند. پس باید با شیوه‌‌ها و ترفندهای افراد مدعی آشنا شده تا بتوانیم سره را از ناسره تشخیص دهیم.




نوع مطلب : امام مهدی(عج)، 
برچسب ها :

هوای دل



اینجا آسمان ابری ست
آنجا را نمی دانم
اینجا هوایش بهاری نیست
آنجا را نمی دانم
اینجا عاشقا تنهایند
آنجا را نمی دانم
اینجا دل برای تو تنگ است
آنجا را نمی دانم...
کتابنامه

کتاب «مهدیان دروغین» تألیف حجت‌الاسلام رسول جعفریان منتشر و روانه بازار شد. دانشیار دانشگاه تهران در این کتاب به تقسیم حوزه‌های مختلف جغرافیایی دنیای اسلام پرداخته و مهدیان دروغین در مناطق و دوره‌های مختلف تاریخ را معرفی کرده است.

نظرسنجی
به نظر شما چقدر برای واقعه ظهور آماده هستیم؟







دیگر امکانات



این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید: